Det blev betydligt fler än jag trodde

Igår höll jag mitt första webinar – om hundmöten. Eftersom tekniken (webinarprogrammet) motarbetat mig tidigare på olika sätt hade jag valt att göra en specialare: att man fick anmäla sig via mejl, swisha och sen via mejl få en länk till webinarrummet en stund före webinariet drog igång.

Men jag var skitnervös att tekniken skulle strula ändå. Tänk om folk skulle känna sig lurade? Om det inte funkade alls skulle jag såklart swisha tillbaka avgiften. Jag tänkte att det blir nog inte så fasligt många anmälningar så jag löser det om det blir något strul. Att swisha tillbaka till 10-15 pers blir ju inte så jobbigt.

Kan du gissa hur många som anmälde sig? 96 stycken!! För var och en som anmälde sig fick jag mer och mer skrämselhicka. Hur skulle detta gå?

Men vet du, det gick riktigt bra. För några enstaka blev det strul att de inte hittade mitt mejl med länken till webinarrummet. En del kunde jag hjälpa under tiden, så de kom in lite senare. Sen går det ju att kolla på reprisen. För de allra flesta verkar det ha flutit på. De hittade in till webinariet, vi inledde med lite popcorn och chips-mys (såklart fick jag ett popcorn på tvärsan) och sen började jag själva föreläsningen. Under tiden ställde deltagarna frågor via chatten och kommenterade på olika sätt. Så bra det blev! Oblyga deltagare som vågade ta för sig och fråga. Superkul! Det blev nästan körigt där ett tag, ha ha!

Ett utdrag av webinariet

Det här ska jag definitivt köra fler gånger. Nu vet jag ju nästan hur man gör. Och jag har dragit olika lärdomar och fått bra feedback på hur det blir ännu bättre nästa gång.

Så inom kort blir det ett webinarium med titeln: De 10 viktigaste sakerna din hund bör lära sig.

Och: 6 tips som gör dig vassare på att tävla i Nose Work.

Information om dessa kommer främst via nyhetsbrevet som jag skickar ut den första varje månad (här kan du ansluta dig) och Rackarungarnas FB-sida.

/mvh Susanne

Träna annat än problemet

Låt säga att du tränar stenhårt för att din hund ska bli bättre på något problem som ni har. Men träningen går inget vidare. Det enda som händer är att ni hamnar i konflikt. Att vara oftare i konfliktläge än i teamworkläge är inte så bra. Ni tappar samarbetet och relationen. Då kan ni göra så här istället. Dags för fredagsfilm! =)

Testa mitt webinar med vassa tips för hundmöten

Spänningen ligger i luften. I alla fall för mig. Jag tänker testa mitt första webinar: Fem tips för bättre hundmöten. Det blir på söndag 19 april kl 18.30. För du förhinder kan du se en inspelning av webinariet i efterhand.

Hoppas att du vill haka på och testa du med? Jag har gjort ett väldigt lättsamt pris på webinariet, 29 kronor, med förhoppning att du ska känna att du vågar testa.

Du kommer att få mina bästa tips för att få bättre hundmöten. Jag kommer att guida dig i träningen steg för steg. Du får se filmer på hur du ska agera. Och förhoppningvis en massa pepp och inspiration att spotta i nävarna och ta tag i träningen med ny entusiasm och beslutsamhet.

Hur funkar ett webinar då? Som en föreläsning, fast du slipper sitta på en hård stol och trängas med folk som hostar. Istället kan du sitta hemma i soffan – med chips och dip. Du sitter med din dator, surfplatta eller smartphone och tar del av vad jag visar och berättar live. Jag visar bilder, filmer, ger tips och berättar. Du kan se och höra mig. Jag delar ofta min skärm med dig. Jag kan inte se eller höra dig. Så du kan sitta i pyjamas, peta näsan och skratta/gråta bäst du vill. Du kan, och får jättegärna, ställa frågor via chatten. Jag svarar antingen direkt muntligen eller skriver i chatten. Vill du ställa en fråga som inte alla ser går det att skicka en fråga privat.

I vanliga fall ska man anmäla sig via ett formulär. Men tjänsten som jag anlitar (eller snart kanske säger upp pga inkompetens) har en bugg som gör att kunden skickas direkt till betalfunktionen utan att få ange sin mejladress och liknande. Vilket i sin tur gör att kunden får betala men INTE får länken till själva webinariet sen. Vilket gör att jag framstår som en fräck bluffmakare. Vilket jag inte tycker är så kul. Milt uttryckt.

  • Men jag vill komma igång NU. Jag vill bli tryggare med den här undervisningsformen. Därför säkrar jag upp genom att du anmäler dig via mejl: rackarungarnashundskola@outlook.com. Gör det på en gång vetja!
  • Sen betalar du 29 kr via swish till 123 514 8218, skriv webinar och din mejladress som meddelande så har jag koll.
  • Alla som betalar senast kl 16.00 på söndag 19 april blir inlagda i ett mejlutskick som går ut en kvart före webinariet börjar, kl 18.15.
  • I mejlet hittar du länken till webinarrummet. Gå in direkt, så vi kan börja på utsatt tid. Skulle du missa början kan du hoppa in under själva webinariet, via länken. Skulle du råka tappa uppkopplingen och bli utkastad så går du in via samma länk igen. Webinariet pågår i cirka 45 minuter.
  • Webinariet spelas in. Efteråt får du via mejl länken till inspelningen så att du kan titta igen och repetera – om du vill. Eller om du råkade missa hela webinariet så kan du kolla där. Länken till inspelningen funkar i 24 timmar.

Så bra, då hakar du på? Jag vill gärna ha dig med när jag ska bli varm i ”webinarkläderna”. Se till att ha riktigt mysigt med popcorn eller liknande. Så syns vi på söndag den 19:e april! =)

(Skulle du tycka att webinariet var helt värdelöst så swishar jag tillbaka dina 29 kronor och tackar för att du ville testa)

/mvh Susanne

 

Rallylydnads-Clear Round på söndag

Ta chansen att träningstävla i rallylydnad. Bakom Trampolinhuset i Skellefteå ordnar jag en rallylydnads-Clear Round på söndag 26 april. Catrin Nyström kommer att bedöma ekipagen. Hon är inte utbildad domare men VÄL insatt då hon bland annat är rallylydnadsinstruktör och har blivit rallylydnadschampion med en av sina border terriers.

Deltagarna kommer på olika starttider, går en runda på en nybörjarklassbana, pausar kort och går sedan en runda till på samma bana. Direkt efter summerar vi rundorna. Blir det 70 poäng eller mer utdelas en medalj, för varje runda. Du har alltså chans att knipa två medaljer! Efter det får deltagaren åka hem.

Varför får man chansen till två rundor på samma bana? Jo, dels för att man ofta vill ha en ny chans direkt efter och dels för att vi inte kommer att banvandra i grupp före utan banvandringen läggs ut på Rackarungarnas FB-sida cirka 30 min före första start – som är kl 10.00. Sista start blir senast kring kl 14.

Två rundor på Rallylydnads-Clear Round kostar 200 kr per ekipage. Det finns 20 platser. Du får plats i den ordning som du anmäler dig. Endast mejlanmälan är tillåten – för att jag ska kunna se i vilken ordning det blir. Mejla till rackarungarnashundskola@outlook.com. Även unghundar är välkomna, men bör vara över åtta månader. Alla hundar ska vara vaccinerade.

Några dagar innan 26 april får du mejl om vilket starttid du har.

/Med vänlig hälsning, Susanne

Kolla in värsta mellandagsrean!

Mellan den 25-30 december blir det MELLANDAGSREA. Då kostar mina Nose Work-böcker 50 kr lägre än ordinarie pris. Likaså blir det 50 kr rabatt på ALLA mina webbkurser.

Kolla in vilka böcker du ska köpa: https://rackarungarnashundskola.com/mina-hundbocker/

Kolla in vilka webbkurser du vill nappa på: https://susanne-lindberg.mykajabi.com

Gör din beställning under mellandagsrean. Webbkurserna får du ju tillgång till direkt, och under obegränsad tid. Böckerna summerar jag och skickar på nyårsaftonen. Så då kan du inleda 2020 med en massa härlig läsning och inspiration!

/mvh Susanne

Tre supertips som gör att hunden lär sig snabbare

Veckans fredagsfilm på Rackarungarnas Youtubekanal  handlar om inlärning. Jag vill ge tips som gör att du blir en bättre hundtränare. I filmen presenterar jag tre vassa tips.

Tips 1. Träna korta effektiva pass. De får gärna bara vara 1-5 minuter.

Det gör för det första att du lättare får tid till träning, du behöver inte krångla till det och tänka att du måste träna en hel timme eller så, utan 1-5 minuter räcker om du tränar fokuserat på just det som behöver tränas. Dessutom hinner du fler pass på en dag, vilket gör att antalet repetitioner ökar.

Det gör för det andra att om du tar en paus och låter hundar vara ifred och smälta det den just upplevde så fastnar det lättare. Det blir lättare för hunden att dra en klok slutsats av träningen om den inte just upplevt en babiljard saker, utan bara en eller två genomtänkta övningar.

Till exempel så nyttjar Mattias Westerlund på Hundskolan Vision ofta just den detaljen: när fågelhunden sett en fågel lyfta och klarat av att stanna kvar i uppfloget, så belönar man och stoppar in den i bilen en stund. Där får den summera i lugn och ro. Och när den kommer ut nästa gång har den en bra erfarenhet med sig i sin erfarenhetsryggsäck.

Tips 2. Tajma belöningen. Bara för att jag förespråkar att man belönar sin hund när den gör rätt så innebär det inte att man ska bli en godtrogen godisautomat. Jag ser många som exmpelvis tränar sitt stanna kvar så här (visa med mjukishund) och när de kommer tillbaka så reser hunden sig och får en godbit i alla fall. Tajmingen är jätteviktig. Ögonblicket när hunden får höra BRA och får en godbit i munnen är extremt viktig. Om den får en godbit när den ställer sig upp så har den snart räknat ut att den här övningen går ut på att jag ska sitta en stund, sedan resa mig och möta husse eller matte.

Så vad ska du då göra om hunden reser sig upp? Ja, inte servera en till godis ändå – för att den var söt – utan gör bara om övningen, gör det något lättare och skynda tillbaka med belöningen innan hunden ställt sig upp. Då har hunden en sportslig att förstå vad du menar.

Tips 3. Tänk utvecklingen i trappsteg. Om vi tar sitt stanna kvar som exempel igen. Tro inte att du kan träna första passet bland sju andra hundar på en kurs. Det är ju typ trappstegsnivå tolv.

Först börjar du hemma i köket. Och du gör endast en sorts tyngdöverföring de första gångerna. Och snabbt tillbaka och belöna. Och du ser till att få minst tre lyckade repetitioner i rad, innan du testar nästa trappsteg. Nästa trappsteg i det här fallet är att gå ett steg bort och sedan tillbaka och belöna. Det ska funka tre gånger i rad innan du testar att gå tre steg bort och belöna. Börjar det strula nu så får du repetera mer på nivån med ett steg bort och tillbaka.

När du slutligen kommit på den trappstegsnivå att du kan gå fem eller tio steg bort och tillbaka, medan hunden tryggt sitter kvar, så är det dags att testa samma sak i vardagsrummet. Och då börjar du om på tyngdöverföringsnivån eller möjligen gå ett steg ifrån. När det funkar på samma nivå som sist är det dags att träna ute på gården. Och sedan på en annans gård. Och sedan utanför en mack. Osv.

Fast allt det här gör du såklart inte på samma träningspass. Utan det kanske är lagom att pausa när hunden lyckats tre gånger på en ny nivå. Låt den vila och ha tråkigt och fundera på vad som hände. Då växer den. Och du har varit en klok hundtränare!

/Susanne

Tips: Göm Nose Work-dofter på släta ytor

Du har väl inte missat att jag varje fredag lägger ut en ny fredagsfilm på min Youtubekanal? Via kanalen delar jag med mig av gratis tips, tankar och liknande. Det handlar ofta om Nose Work, allmänlydnad, valpvett och rallylydnad. Och annat som hör hundlivet till.

Nu senast la jag upp den här filmen:

Två lärorika Nose Work-tävlingar

Sista helgen i april tävlade jag och min vorsteh Hagel Nose Work klass 3 både lördag och söndag. Det är enormt roligt och utmanande att tävla i trean.

Och man lär sig saker varje gång, ibland ganska smärtsamt när man inser att ”den här lärdomen har jag gjort förut men valde av någon anledning att strunta i det nu och titta så ´bra´det gick”. 😉

Jag har satt ihop två filmer med kommentarer från de båda dagarna. Först lördagen. Sen söndagen.

Nu i helgen ska jag tävla med min unga grosser münsterländer Skott i NW klass 1 i Luleå. Det blir hans andra och tredje start. Första gången var han splittrad och vi hittade endast 2 av 4 gömmor. Nu hoppas jag att det går bättre. Men vi får se … =)

 

 

Lyssna till ett supertips om klass 2 i Nose Work

I mitten av april var jag inbjuden att hålla Nose Work-kurs i Öckerö, Göteborgs norra skärgård. En av övningarna innehöll mitt bästa tips för att inte ”klanta” sig i klass 2 när du tävlar Nose Work. För jag har kommit på vilket ett av de vanligaste misstagen är, och hur du gör för att undvika det.

Det uppmärksammades också i Nose Work-podden. I samband med Nose Work-helgen så spelades detta avsnitt in. Hoppas att du vill lyssna och ta del av tipset!?

Klicka här så kommer du till podden: https://www.podbean.com/media/share/pb-xh6wj-adf969