Därför svarar jag nästan aldrig när du ringer

Jag känner ett behov av att förklara hur jag har lagt upp min administrativa del av egenföretagandet. För jag svarar typ aldrig när det ringer. Varför inte?

För att två personer ska få ett bra telefonsamtal krävs att båda har tid och lust att prata just då. Det krävs att jag i många fall har tillgång till min kalender, dator eller annat för att kunna svara på frågor eller boka in privatlektioner eller liknande. Men framför allt krävs det att jag inte gör något annat viktigt just då. Och ofta gör jag saker. Som jag tycker är viktiga. Och då vill jag inte avbryta det jag håller på med. Det kan vara att jag:

Sover. Duschar. Håller kurs. Håller privatlektion. Är ute på promenad. Är ute på skidtur. Tränar mina hundar. Tränar mig själv. Lagar mat. Äter frukost, lunch, mellis eller middag. Pratar med min sambo. Pratar med mina barn. Läser en bok. Svarar på mejl. Gör fredagsfilm. Betalar räkningar. Fyller i krångliga saker på Skatteverkets sida. Städar. Skottar snö. Ser en film.

Jag har förstått att vi människor är olika. En del ÄLSKAR att prata i telefon. Oavsett när någon ringer. Jag har inte alls någon telefonfobi. Jag vill bara inte bli störd när jag gör saker.

Så mitt förslag är att du mejlar i första hand. Mejla rackarungarnashundskola@outlook.com. Eller skicka ett sms till 070-5773187. Jag tycker att mejl och sms är UNDERBART. För då kan både sändaren och mottagaren kommunicera när det passar dom själva. Smart va!?

Är du en sådan som verkligen vantrivs med att skriva, och då menar jag att du nästan kräks när du måste skriva mer än ”hej” och därför anser att du MÅSTE få ta det över telefon – så kan du skriva ett par korta rader om vad det gäller så ringer jag upp. När jag har tid alltså. Skriv inte bara ”ring mig”. Det går jag INTE igång på. Du kan ju vara vilken knäppgök som helst. Nä, skriv vad det gäller. Vad är det för hund du behöver hjälp med. Vad är problemet. Annars kommer jag att prioritera andra.

En sak till när jag ändå är igång: Om du kontaktar kommunen med någon fråga – i mitt fall Skellefteå kommun – så får du svaret att de återkommer med svar inom 3-5 arbetsdagar. Vet du hur många som jobbar på Skellefteå kommuns informations- och kommunikationsavdelning? Inte jag heller, men antagligen är det mer än EN person. Och ändå behöver de 3-5 arbetsdagar på sig att svara. På min firma är det EN person som sköter ALL administration. Jag alltså. Så förvänta dig inte, och KRÄV inte, att jag ska svara inom en kvart från det att du hört av dig. Skulle jag hålla den nivån skulle jag krascha inom en vecka. Och jag vill helst hålla på med det här ett tag till. 😉

Så ha tålamod, ofta svarar jag samma dag. Ibland går det 2-3 dagar om jag är borta på annan ort och håller helgläger eller så – för då är det fullt upp. Har jag inte återkopplat på 7 dagar har det sannolikt blivit något knas. Ditt mejl kanske aldrig gick iväg? Det kanske hamnade i min skräpkorg och jag råkade radera det av misstag? Då mejlar du igen.

Jag VILL gärna ha kontakt med dig. Men jag vill kunna avsätta tid och ha en BRA kontakt med dig. Därför jobbar jag så här. Stort tack för att du tog dig tid att läsa =)

/mvh Susanne Lindberg